Zoeken

Rise & Shine!

Heb je vaak het gevoel dat je te weinig tijd hebt in een dag? Te weinig tijd voor een moment van rust, van meditatie, van bezinning? Voor een moment om even stil te staan bij jezelf en waar

je heengaat? Omdat je geleefd wordt en de hele dag vol zit met van alles dat moet?

Dan heb ik een tip voor je: sta wat vroeger op!



Je kunt een kwartiertje eerder opstaan, dat geeft je net wat extra lucht bij de dingen die ’s morgensvroeg moeten gebeuren. Maar je kunt er ook voor kiezen om de wekker om 6 uur af te laten gaan, en er is zelfs ook de 5 AM club. Een uur of meer eerder opstaan geeft echt veel mogelijkheden en maakt dat je je dag met een andere vibe begint, waarvan je de vruchten de hele dag plukt.


Ideaal is om deze tijd te gebruiken voor een balans van lichaam en geest: meditatie, yoga, ademhalingsoefeningen, schrijven in een dagboek, lezen, een goede ochtendwandeling of een stuk hardlopen en lekker ontspannen ontbijten. Maar ook vroeg beginnen met (thuis)werken kan heel fijn zijn. Sommige mensen zijn op hun productiefst in de vroege ochtend, in rust en stilte als de rest van de wereld nog niet wakker is.

Het blijkt dat veel succesvolle mensen met elkaar gemeen hebben dat ze vroeg opstaan en een vaste ochtendroutine hebben. Denk aan mensen als Bill Gates, Tony Robbins, Oprah Winfrey, de Obama’s en Richard Branson.


Savers

Als je hiermee aan de slag wil maar nog wat inspiratie of motivatie kunt gebruiken zijn er wel wat boeken te lezen die hierbij kunnen helpen. In Nederland is het boek Dear Good Morning van Lienke de Jong erg populair, zij heeft ook een hele community op internet.

Het boek dat mij hielp bij het starten met een ochtendroutine was Miracle Morning van Hal Elrod. Hij heeft het in zijn boek over Life SAVERS, als ezelsbruggetje voor de onderdelen van een complete, gebalanceerde ochtendroutine (silence, affirmations, visualisation, excercise, reading, scribing).


  • Onder silence wordt meditatie verstaan, bijvoorbeeld een korte wandelmeditatie.

  • Daarna volgen affirmaties, waarin je overtuigingen over jezelf bekrachtigd (voor meer info check bijvoorbeeld hier).

  • Visualisaties liggen in het verlengde van affirmaties, hierbij stel je je heel levendig en beeldend voor hoe een bepaalde gewenste toekomstige situatie eruitziet en voelt. Hier kun je meer lezen over visualiseren.

  • Vervolgens een stukje lichaamsbeweging in de vorm van een fijne workout, ikzelf vind Yoga with Adrienne altijd wel lekker.

  • Daarna lees je een stukje in een inspirerend boek.

  • Je eindigt met zelf een stukje schrijven, bijvoorbeeld je doelen voor de dag of je benoemt dingen waarvoor je dankbaar bent in je leven.



Als je aan ieder onderdeel 10 minuutjes besteedt heb je er na een uur een complete routine op zitten. Stel dat je om 6 uur opstaat (tip: leg de wekker ergens in de kamer waar je niet vanuit bed bij komt…als je snoozed ben je verloren!) dan ben je om 7 uur klaar en heb je, als je gelukt hebt, misschien nog wel een uur of meer over om lekker te ontbijten met een goede kop koffie en je krantje. Als je dan ook nog een ijskoude douche neemt (of in ieder geval even flink koud afdoucht), dan sta je echt aan voor de dag. Je energie neemt toe, je scherpte neemt toe, je weerstand neemt toe. Geloof me, je gaat het merken!


Ik geloof dus sterk in de kracht van een ochtendroutine en heb zelf de positieve effecten ervan ondervonden. Ik ben dan ook groot voorstander van het opnemen van een ochtendroutine in je leefstijlverandering. Natuurlijk is het wel maatwerk. Neem contact met me op, dan maken we samen een mooi plan voor jouw ochtendroutine.








10 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven