Een gezonde leefstijl hebben is heerlijk. Je voelt je fit en energiek. Je hebt vertrouwen in je lichaam. Je voelt je stabiel en kunt tegen een stootje. Je staat op tijd op en begint de dag uitgerust. Je hebt doelen die je wilt bereiken en een plan om dat voor elkaar te krijgen. Je hebt een fijne balans tussen inspanning en ontspanning. Je bent tevreden met jezelf omdat je je best doet de beste versie van jezelf te zijn.

 

Als je nu nog niet zo’n gezonde leefstijl hebt is het best lastig om dat te veranderen. Vaak doe je dingen al jarenlang, bijvoorbeeld veel snoepen of slecht slapen. Of je hebt dingen die eigenlijk heel goed voor je zijn, nog nooit echt gedaan. Zoals regelmatig bewegen of groenten en fruit eten. Dat verander je niet zomaar. 

 

En dat is prima! De eerste stap richting gezond leven is zeggen dat je niet zomaar hóeft te veranderen. Het is geen kwestie van wilskracht of volhouden, het is een kwestie van een aanpak kiezen die bij jou past. Stapje voor stapje kleine aanpassingen maken waar jij je goed bij voelt. Die voor jou uitdagend zijn, maar ook haalbaar. Zodat je iedere keer trots bent als je weer wat verder bent gekomen. 

Leefstijlcoaching

De stappen:

Wat wil je?

We beginnen met een intake. We gaan bespreken wat je wilt. Wat wil je veranderen? Waarom wil je dat veranderen? Hoe belangrijk is dat écht voor je?

Wat doe je nu?

Vervolgens bekijken we hoe het nu is. Hiervoor houd je een eetdagboek bij waarin je opschrijft wat je eet op een dag. We kijken wat het gewicht nu is. We bekijken hoeveel je nu beweegt. We bespreken waar je je druk over maakt en waar je juist blij van wordt. En we kijken naar je slaap. Slaap je lekker, of juist niet?

Het plan

Samen maken we een plan. Wat ga je eten dat smakelijk én gezond is?  Hoe kun je ervoor zorgen dat je lekker kunt bewegen? Wat ga je doen aan de stress in je leven? En hoe zorg je ervoor dat je lekker slaapt? Wat zijn de dingen in de leven waar je echt enthousiast van wordt? Hoe kun je daar meer uithalen?

Omgaan met verleidingen en terugval

Vallen en opstaan. Zo zal het gaan. Dat is niet erg, dat hoort erbij. En daar bereiden we je op voor. Door ook daarvoor een plan te maken. Wat doe je als het moeilijk is? Wie bel je als je wat hulp nodig hebt? Wat doe je als je een keer terugvalt? Een keer de fout in gaan is helemaal niet erg, daar leer je van. Jezelf weer snel herpakken en dóórgaan, daar groei je van!